21. joulukuuta 2016

Pähkinäkola


Karkkien tekeminen on hauskaa puuhaa. Aina pieni jännitys on kyllä,
kuinka tulee onnistumaan. Useat kuitenkin ovat helppoja tehdä, kunhan tekee
ohjeen mukaan niin harvoin epäonnistuu. Daim-suklaata olisi kiva myös
koittaa tehdä, toinen kaveri vinkkasi siitä. Rockyroad kuuluu myös meidän
perheen jouluun, maistuu ihan jokaiselle!




Tänä vuonna ystävä vinkkasti pähkinäkolasta, sitäpä tein satsin
 viime viikonloppuna. Ja ai, että tuli hyvää! Tekeminen oli helppoa, kunhan
malttoi tarpeeksi kauan keittää. Tässäpä ohjetta myös teille, muokkasin
alkuperäistä ohjetta hieman.

 

Pähkinäkola

2 dl kuohukermaa
2dl siirappia, tummaa tai vaaleaa
2dl sokeria
4dl paahdettuja suolapähkinöitä
2 rkl voita 
1/2tl leivinjauhetta 

Sekoita kerma, siirappi ja sokeri kattilassa. 
Anna kiehahtaa ja sekoittele välillä. Keittämisessä 
meni n. 20min. Massa on valmista, kun tipautat pienen
pisaran massaa kylmään veteen ja pisara pysyy yhtenä.

Paahda suolapäkinät nopeasti kuivalla paistinpannulla.
Sekoittele pähkinöitä kokoajan.

Lisää valmiiseen massaan suolapähkinät, voi ja leivnjauhe.
Sekoita tasaiseksi. 

Laita massaa pieniin vuokiin tai levitä leivinpaperin päälle
 ohueksi levyksi. Anna massan jäähtyä kokonaan ja 
pieni karkkilevy veitsellä.




Makeaa Joulun odotusta!




19. joulukuuta 2016

Joulun odotus


Muutamat jouluiset tunnelmapalat olkkaristamme. Jouluinen koti on joulukuusta
vaille valmis. Kuusi koristellaan aatonaattona, tuo perinne tulee lapsuudenkodistani.
Vielä ainakin tänän vuonna tuntuu kuusen koristelu kiinnostavan jokaista
lasta, sehän se on ihanaa! Joulusukkia on ripustettu sinne tänne. Uusimmainen
sukka roikkuu vanhan sänkyn laidalla. Tämä käppyräsukka oli vallan hauskan
mallinen, erinlainen. Tonttu tuo joskus pieniä ylläreitä sukkiin, sehän se on
jänskää varsinkin pienimmäisellä. Ihana seurata tuota lasten jännitystä ja iloa.
 Toivottavasti nämä hetket kätkeytyvät heidän mieleen mukavina muistoina.











 Jännittävää Jouluviikkoa jokaiseen kotiin! 



18. joulukuuta 2016

Jauhopeukalot


Jauhonpöllyä ja herkullisia tuoksuja. Joululauluja, jouluhöperö äiti ja iloisia
muksuja. Kynttilät loistaa päivin ja illoin, ulkona on vallan kaunis joulusää.
 Siinnäpä tämän päivän tunnelmia. Leivontapäivä ja uunista kantautuu
mitä ihanimmat tuoksut. Pikkuleipiä ja pipareita. Koitin myös pähkinäkolan
tekoa. Neiti ehti iskeä sormensa jo lämpimään kolaan, hyvälle kuulemma
maistui ;) Tehdäänkös siellä ruudun toisella puolella jouluvalmisteluita
hyvillä mielin? Tuppaako stressi iskemään ennen joulua? Itse nautin tästä
ajasta ja touhotuksesta. Tänä vuonna se on mennyt jopa melko hyvin
ilman stressiä (sen jälkeen kun lahjat sai hommattua), tunnelmoiden ja 
nautiskellen. Huomaan, että osaan nykyisin olla edes hieman armollisempi
itselle. Tehdä niitä jouluvalmisteluita, joita lapset odottavat.
Lastenjuhla joulu kuitenkin on <3









Jouluntuoksuista sunnuntaita! 




16. joulukuuta 2016

Talviterassi ja uudet popot


Vuodenaikojen mukaan on mukava sisustaa/somistaa myös ulkona.
Terassit, kesähuone ja leikkimökki saavat aina jonkinlaisen talviasun. Talvinen
ilme syntyy pienillä jutuilla, kuten havuilla, hyasinteilla ja punaisilla ompuilla.
Niin ja toki erilaisilla kransseilla, joita olen syksyn mittaan tehnyt. Kynttilöitä
ja lyhtyjä, niillä saa upean tunnelman talviseen puutarhaan.




Vaahterakranssi, jonka syksyllä tein jäi näköjään myös talveksi liiterin oveen. En ole
 ehtinyt tehdä siihen havukranssia. Ja toisaalta en raaskinut heittää vaahterakranssia pois,
sillä se on pysynyt tosi hyvänä ja kauniin värisenä. Tosin ei ehkä talveen niin 
sopiva ole väritykseltään, mutta saa kuitenkin tuossa olla.




Pikkupakkasilla on mukava juoda ulkona lämmintä juomaa. Toisinaan se on
kaakaota, toisinaan glögiä. Varpaita lämmittää, uudet ja niin kauniit talvikengät.
Kengät lähetettiin minulle Footwaylta. Sain valita heidän valtavan suuresta valikoimasta
uudet popot itselleni. Ja vaikka vaihtoehtoja oli todella paljon, löytyi melkeinpä heti
ne suosikkikengät. Näitä olen jo joskus aiemmin ihastellut!
 
 
 
 
 
Nämä Björn Borgin Wendy kengät ovat hyvin monikäyttöiset. Ovat
juuri passelit lasten kanssa ulkoillessa, kuin myös kaupungilla tai töissä parempina 
jalkineina. Nämä oli kyllä juuri mun näköiset, niin totesi myös mieheni kun kengät näki.
Kengissä on juuri sopivan mittainen varsi ja estää lumen joutumasta kenkään. Väriä 
jouduin hetken pohtia, toinen väri mitä mietin oli tämä ihastuttava harmaa. 
Kauniita värejä kumpikin. Jalassa kengät tuntuvat oikein mukavilta ja laadukkailta.
 







 
Tuntuu aivan hullulta, että joulu on jo ensi viikolla. Ja loma, ai että sitä odottaa
kova perhe! Huomaa väsymystä olevan ilmoilla lähes jokaisella meistä. Tänään onkin
vapaapäivä, joten puuhaa riittää. Aamu aloitellaan kuitenkin ulkoilulla, polttopuiden
sisälle kannolla ja pienellä lenkillä. Ehkäpä juodaan lenkin päälle kupposet
kuumaa ulkona. Muistetaanhan myös kaiken kiireen ja hössötyksen keskellä fiilistellä
ja nauttia tunnelmasta. Tämä aika menee niin nopeasti ohi.
 
 
Mukavaa perjantaita!


* Yhteistyössä Footway





14. joulukuuta 2016

Joulukortit


Kuinka se onkaan joka vuosi, ihan sama juttu. Aina se jää viime tippaan,
nimittäin joulukorttien kirjoittelu ja lähetys. Tänään on viimeinen päivä postittaa
kortit edukkaammalla hinnalla. Mutta ehdittinpäs! Eilinen ilta kului korttien
parissa. Joulukorttikuvat tuli otettua jo hyvissä ajoin Marraskuussa, ensilumen 
aikaan. Mutte en saanut vain aikaseksi teettää niitä. Tämän vuoden joulukortista
oli mielessä tietty visio. Ulkokuvat lasten kanssa. Lapsista vain yksi oli vapaaehtoinen, 
kuvaukset sujui mukavasti. Onnistuneita otoksia oli useita ja kortteihin
oli ihan vaikea valita kuvat. Olisin tahtonut teettää kortit kauniille kartongille, ikäänkuin
oikea kortti. Käsittelin kuvia pitkän aikaa smartphoto:lla, josta oli saanut niin kauniit 
kortit. Mutta tilausvaiheessa kävi ilmi, että kortit eivät olisi ehtineen ennen 
Joulukuun puoliväliä minulle. Harmitti!
 



Joten ei ollut muuta mahdollisuutta, kuin tyytyä planb:n. Isäntä käsitteli kuvat
minulle ja teetin normi valokuvat korteiksi Ifolorilla. Lopputuloksena tuli edulliset
ja kauniit kortit postitettavaksi. Itse rakastan saada kortteja ihan perinteisessä
postissa ja niitä on myös mukava lähettää.






Joulukorttien lähetys on varmasti huimasti vähentynyt, lähetteletkös sinä vielä
perinteisiä joulukortteja?

Nyt leivontapuuhiin, jouluntuoksuja kotiin tuovat tänään viipalepikkuleivät.


Ihanaa iltaa!
 


12. joulukuuta 2016

Voittaja on..


Ihanaisen mekkoarvonnan voittaja on nyt arvottu. Mielettömän hieno
määrä ottikin osaa arvontaan, blogini fb:n puolella pelkästään lunastettiin jopa
yli 1500 arpaa! Taisipa tulla ennätys arvontojen suhteen! Olihan palkinto
kyllä niin ihana, että ei se ihme ole. Olisi ollut niin ihana jakaa mekkoja
ihan jokaiselle teistä, niin moni pikkuneiti varmasti pukisi tämän ihanuuden
päälleen. Ja niin ihania kommentteja olitte jättäneet, aivan kyynel simässä osaa
niistä lueskelin. Arvonnan voittajaksi tällä kertaa kone arpoi ...
 
Kuopukseni on vasta 2-vuotias, mutta omaa jo sellaisetkin prinsessan elkeet,
 että tällainen olisi aivan täydellinen hänelle. Ehdottomasti mukaan mahtavaan
 arvontaan. Jos arpaonni suosii, olisi toiveena koko S ja kerman värisenä.
Paljon onnea voittajalle ja pienelle prinsessalle, joka on varmasti tästä onnellinen!
Laitahan sähköpostia minulle osoitteeseen omakotionnenpesa@gmail.com
 Iso kiitos Hienohelmalle  arvontapalkinnosta! Vielä ehtii myös shoppailla
Hienohelman kivijalka- tai nettiputiikissa, paketit ehtivät jouluksi perille.




Tunnelmallista iltaa!
 


11. joulukuuta 2016

Väripilkkuja



It`s starting to feel a lot like Christmas.. 

Joulu alkaa olla valmiina sisustuksen osalta. Joulukuusi tuodaan sisään
aatonaattona ja saa silloin myös koristeet yllensä. Katsotaan ehditäänkö kuusen
hakuun, tuoko isä sen kuusimetsältä vai toistetaanko viime vuotinen ja
haetaan kaupasta. Kuusenhakureissu metsään olisi ihana, aika vain on
rajallinen. Lapsuudessa kuusenhakureissu iskän kanssa oli aina niin
odotettu juttu. Olisi mukava jakaa sama perinne myös omien lasten kanssa.
Suvun metsät vain eivät ole ihan hirveän lähellä, täytyisi varmaan hankkia
oma metsän pläntti. Siellä voisi kasvatella täydellisen tuuheita kuusia :)
Olen ihastunut noihin Mailegin metallisiin kuusenkoristeisiin, niitä löytyy
tänä jouluna meidän joulukuusesta.









Huomenna selviää mekkoarvonnan voittaja, siis ihan mieletön määrä
on ottanut arvontaan osaa facebookissa! 


Nautitaan joulunajan tunnelmista!